,,A tanulás a legerősebb fegyver, amivel megváltoztathatod a világot.”
(Nelson Mandela)
Életünk során több, hosszú évet töltünk az oktatás rendszerében, nem beszélve a különböző tematikájú, rövidebb vagy intenzívebb elméleti és gyakorlati tanfolyamok (például nyelvkurzusok, művészeti tanfolyamok, szakkörök) felnőttoktatási programok és egyéb képzési lehetőségek (tréningek, workshopok) végtelen tárházáról, amelyekhez akár életkortól, szakmai háttértől függetlenül is szabadon csatlakozhatunk.
Hiszünk abban, hogy a tanulás elengedhetetlenül fontos szerepe és ereje nem csak az oktatási rendszerben és az edukáció által érheti el hatását és célját. A művészetek – esetünkben az előadó-művészet, a színház révén való tanulás és tudásátadás egyaránt szolgálja az egyén és a közösség szociális, közösségi és kulturális formálását, fejlesztését.
Közösségi színház és alkotás
Pedagógusi lét, hivatás, személyes történet. Hétköznapi és színpadi valóság.
A Káva immáron harmadik alkalommal készít közösségi színházi előadást Állampolgári Színház néven, ezúttal a magyar közoktatás aktuális állapotáról. Az Erasmus+ nemzetközi projekt keretében megvalósuló program 2021. szeptemberében indult A mi iskolánk címmel, melynek célja, hogy pedagógusok részvételével jöjjön létre színházi előadás. Az Aziskoláját! című előadásban 12 pedagógus szerepel, akik a Káva nyílt felhívása útján kerültek be a programba.
Az Aziskoláját! alapanyagául a szereplők személyes történetei szolgálnak a mai magyar iskoláról, reflektálva az utóbbi évek közoktatásban zajló folyamataira, a mai magyar iskola mindennapos kihívásaira. Az előadással a Káva hozzájárul a pedagógusok hangjának felerősítéséhez, ezáltal problémáik nagyobb nyilvánosságot kaphatnak társadalmunkban.
Az Aziskoláját! bemutató előadására február 19-én kerül sor. Ezt követően pedig legközelebb február 25-én lesz műsoron az előadás.
Tehetséggondozás és mentoráció
Kreatív platform. Tánc és etűdök.
A hazai professzionális művészképzés egyik új alternatív belépője a SUB.LAB.PRO The Ensemble Program, egy olyan innovatív előadó-művészeti képzési platform, amelynek célja a művészeti pályakezdés segítése. Emellett hosszútávon kíván teret biztosítani kreatív, független alkotók tehetséggondozásának és mentorációjának. A program elsősorban olyan fiatal táncművészeknek kínál lehetőséget, akik még nem kezdték meg professzionális karrierjüket. A nemzetközi összetételű programban jelenleg 8 fiatal táncművész vesz részt.
Február 23-án a SUB.LAB.PRO The Ensemble Program bemutatója lesz látható a MU Színházban. A Made In Within esemény programjaival a résztvevők lehetőséget kapnak, hogy színházi keretek között bontakoztassák ki alkotó energiáikat. Az est programjában rövid, helyspecifikus táncelőadások, fotó- és videóinstallációk is helyet kapnak.
Az iskolai rendszer egy másfajta, belső nézőpontból való megismerését szolgálja a TÁP Színház “A” című előadása, Laboda Kornél rendezésében. A darab történetében Albert, egy diák szemszögéből élhetjük át az iskolai nehézségeket. Albert enyhe autizmussal élő vagy legalábbis tanulási zavaros diák életébe nyerhetünk betekintést, rávilágítva az 1990-es évek Magyarországának merev és hiányos edukációs struktúrájára.
Február 20-án este betekintést nyerhetsz Albert világába. Megtapasztalhatod milyen belső problémákkal kellett megküzdenie egy kicsit ‘más’ gondolkodású diáknak. A különlegességet és egyediséget nem mindig egyszerű viselni.
A tanulás és a színház szerepe
A színház nem pusztán egy-egy valós vagy fiktív történet színpadra viteléről szól, célja nem kizárólag a szórakoztatás és a gyönyörködtetés, hanem elsősorban a katarzis élményének közös átélése.
A színház egyaránt az egyéni és közös párbeszéd, a kommunikáció, a kritikus és értő gondolkodás, a részvétel helye. Egy platform, ahol a résztvevők – az előadók, a nézők, de még a színházi dolgozók is – egy közösséget alkotnak. A társadalmunkat, saját életünket érintő témák, problémák színházi előadásokban való feldolgozása és megjelenítése segíti szélesebb spektrumú gondolkodásunkat, megértésünket, önmagunk és mások elfogadását.
Az ókori görög színház nézőterének magas, a játszótér irányába lefelé meredek kialakítása például nem csak a színpad jól láthatóságát célozta: a lefelé nézés ugyanis a gondolkodást szimbolizálta, hiszen a gondolkodó, magába tekintő ember testtartása lefelé forduló, ezáltal befelé tekintő.
Még ha elsőre észrevétlenül is, de a színház révén tanulunk, általa pedig egymástól, de legfőképpen önmagunktól.
Bízunk benne, hogy minél többször találkozunk a MU előadásain!